Game Controller

Ideaal voor M.A.M.E.
 
    
Laatst sprak ik iemand die het spel Ladybug niet kende. Hij had dat spel nog nooit gespeeld. Gelukkig kon ik snel deze game-controller op de laptop aansluiten en na het intypen van de commandoregel mame ladybug waanden we ons weer even in de Golden Age van de Arcade.

Behuizing

Het kastje voor deze game-controller is eenvoudig te printen. Download de STL-bestanden hieronder en print ze in hoge kwaliteit zonder supports. Gebruik een flitsend kleurtje PLA.

 

Bij het plaatsen van de print (ik gebruikte deze) moet je de 4 hoeken met een kniptang schuin afknippen zodat het printje past. Eventueel kun je tussen de bodem van het kastje en de print een stukje schuimrubber (van een IC-matje bijvoorbeeld) plakken.

Deze game-controller emuleert het toetsenbord en wel de pijltjestoetsen en de linker ctrl-toets. Bij M.A.M.E. is dat gelijk aan de joystick en de vuurknop.

De schakeling bestaat uit een Arduino Leonardo (ik gebruik een Leonardo Pro Mini - die is wat kleiner) en een partij tactile druknoppen.

De game-controller neemt zijn voeding direct uit de USB-aansluiting van de computer. Op de Leonardo past een micro USB-kabel waarvan de andere zijde op de computer wordt aangesloten. De sketch op de Leonardo zorgt ervoor dat de controller door de computer als een HID-apparaat (toetsenbord) gezien wordt.

Schema

Opbouw

Alle componenten zijn makkelijk op een stukje veroboard (stripboard, printplaat met koperbanen) op te bouwen. Ik heb er wel van te voren een opzetje voor moeten maken want anders had ik waarschijnlijk nog veel meer draadbruggen moeten solderen. Nu zijn er nog 6 draadbruggen.

De software

De software is een Arduino-sketch die niets meer doet dan de stand van de drukknoppen afvangen en ze door te geven aan de computer. De sketch is zo gemaakt dat er meerdere toetsen tegelijk kunnen worden ingedrukt. Dus bij Space Invaders en Galaxian kan de vuurknop ingedrukt blijven terwijl je je ruimteschip tegelijkertijd met de "cursor"-toetsen bestuurt.

Download sketch